doftorii remedii si leacuri naturale

Vitamina D – Vitamina Soarelui

            Suntem zi de zi expusi contactului cu nenumarati virusi, germeni si bacterii care ne pot ameninta sanatatea iar, de mai bine de 10 luni, acestora li s-a adaugat temutul virus Covid 19 carora, pana acum, cercetatorii nu i-au putut gasi leacul mult asteptat. Odata cu venirea anotimpului rece alaturi de riscurile deja cunoscute legate de raceli si infectarea cu virusurile gripale sezoniere numarul de cazuri de infectare zilnica cu Covid 19 a explodat peste tot. Urmarim cu ingrijorare statisticile zilnice, auzim din ce in ce mai des de cunoscuti care au fost infectati deja sau experimentam, din nefericire, pe propria piele, noi sau membrii familiei noastre, infectarea cu acest virus de temut. Este aproape sigur ca cea mai mare parte dintre noi vor lua contact cu acest virus, mai devreme sau mai tarziu si tot ce speram este ca atunci organismul nostru sa fie indeajuns de puternic pentru a face fata, fara simptome sau cu simptome usoare, acestui atac.

            Ne intrebam zilnic ce ar trebui sa facem pentru a ne pregati cat mai bine pentru acest moment nedorit. Respectarea regulilor de igiena si distantare este, fara indoiala, esentiala dar nu ar trebui sa fie unica noastra preocupare. In egala masura atentia ar trebui sa ne fie concentrata si pe intarirea celui mai important scut impotriva asaltului virusilor si bacteriilor … pe intarirea sistemului nostru imunitar.

            Vestea proasta este ca, asa cum studiile efectuate au aratat, exista anumite vulnerabilitati ale sistemului nostru imunitar iar acesta are nevoie de ajutor din partea noastra pentru a functiona la nivel normal si a ne apara eficient de posibile infectii. Vestea buna este ca avem la indemana, toate resursele necesare pentru a sustine si chiar intarii capacitatea de aparare a organismului nostru.

            Astfel, pentru a sprijini cresterea imunitatii propriului organism sau al celor dragi noua trebuie sa avem in vedere un cumul de factori: un stil de viata echilibrat, o alimentatie variata, corecta si completa din punct de vedere nutritional si o odihna suficienta.

            Necesarul zilnic nutritional recomandat de specialisti este insa uneori dificil de asigurat doar prin controlarea alimentatiei iar in acest context varianta recomandata este de corectare a deficitelor cu ajutorul suplimentelor nutritive care sa contribuie la intarirea imunitatii.

            Una dintre cele mai importante vitamine de care organismul nostru are nevoie pentru asigurarea unui sistem imunitar puternic este Vitamina D – “Vitamina Soarelui”.

            Exista mai multe tipuri de vitamina D (de la D1 la D5 si D12). Dintre aceste tipuri doua sunt esentiale pentru sustinerea sanatatii organismului uman: Vitamina D3 (colecalciferol) si Vitamina D2 (ergocalciferol). Ambele tipuri de vitamina D sunt absorbite eficient in fluxul sanguin. Acestea se activeaza in organism la nivelul ficatului, unde sunt transformate intr-un compus numit calcifediol. Nivelul de calcifediol din sange reflecta, apoi, capacitatea organismului de a stoca vitamina D. Potrivit studiilor, vitamina D3 este de doua ori mai eficienta la cresterea nivelului de vitamina D din sange, comparativ cu vitamina D2.

            Vitamina D se produce doar in timpul expunerii la soare cand razele ultraviolete declanseaza formarea de:

  • vitamina D3 din dehidrocolesterol, un compus care se regaseste la nivelul pielii la organismele animale si la om;
  • vitamina D2 din ergosterol, un compus care se regaseste in anumite plante si ciuperci;

            Intelegand modul de formare al Vitaminei D identificam cu usurinta si sursele principale prin care aceasta poate fi obtinuta de organismul uman:

  • Vitamina D3 – prin generare proprie de catre organismul uman in timpul expunerii la soare;
  • prin introducerea in alimentatie a anumitor alimente de origine vegetala bogate in Vitamina D2 (anumite plante, ciuperi si drojdie) si de origine animala bogate in Vitamina D3 (pestele gras: somon, macrou, ton, sardine; codul si uleiul de ficat de cod; galbenusul de ou, ficatul de vita, branza si iaurtul)

Necesarul de vitamina D

            Recomandarile generale din ghidurile internationale privind cantitatea de vitamina D necesara pe zi (exprimata in unitati internationale), la persoanele sanatoase, sunt urmatoarele:

  • Copiii cu varste cuprinse intre 0 si 12 luni – 400 UI/zi
  • Persoanele cu varste cuprinse intre 1 si 70 de ani, femei gravide si lauze – 600 UI/zi
  • Persoanele peste 71 de ani – 800 UI/zi

            Dozele pot fi ajustate de catre medic, in functie de nevoile individuale ale fiecarei persoane.

            De foarte multe ori insa, expunerea la soare si alimentatia nu ofera doza necesara de vitamina D, motiv pentru care este necesar sa obtinem aport suplimentar, prin utilizarea suplimentelor alimentare care contin Vitamina D.

Factorii de risc care pot determina aparitia deficitul de vitamina D sunt reprezentati de:

  • varsta peste 65 ani. Un studiu facut in SUA a concluzionat ca aproximativ 50% dintre persoanele cu varsta peste 65 ani prezinta scaderea densitatii minerale osoase si diverse afectiuni dentare din cauza unui nivel scazut al vitaminei D.
  • expunerea insuficienta la soare – 15 minute/ zi de expunere la soare este considerat a fi un minim necesar.
  • pielea inchisa la culoare – persoanele cu pielea inchisa la culoare nu sintetizeaza la fel de bine vitamina D3;
  • obezitatea (IMC peste 30 Kg/m2) – celulele grase mentin vitamina D izolata astfel incat aceasta sa nu fie eliberata.
  • modul de viata sedentar.
  • utilizarea de medicamente care interfereaza cu metabolismul vitaminei D (anticonvulsivante, glucocorticoizi).
  • stresul – nivelul ridicat de cortizol (hormonul stresului) scade concentratia de vitamina D3 din organism;
  • alti factori neidentificabili – pentru aproximativ o treime din indivizii cunoscuti cu deficit de vitamina D nu au fost identificati factori de risc.

Principalele semne si simptome ale deficitului de vitamina D sunt:

  • dureri de spate si dureri osoase;
  • slabiciune musculara;
  • oboseala;
  • varsaturi;
  • caderea parului.

Deficitul de vitamina D trebuie confirmat prin efectuarea de analize medicale de specialitate la recomandarea medicului.

            Odata confirmat deficitul de vitamina D poate fi corectat prin administrarea de suplimente. Desi sunt disponibile sub forma de supliment atat variante de D2 cat si de D3, D3 este forma recomandata clinic pentru a fi consumata. Vitamina D poate fi consumata sub forma de supliment in numeroase modalitati. Este disponibila fara prescriptie ca o vitamina de sine statatoare, in combinatie cu calciu sau este adesea inclusa intr-un spectru larg de multivitamine. De asemenea din punct de vedere dozaj exista multiple variante.

Beneficiile Vitaminei D pentru sanatate sunt multiple:

  1. mentinerea unui sistem imunitar puternic – Vitamina D3 ajuta la activarea celulelor B, celulelor T si a celulelor antigen, reducand, totodata, nivelul de citokine.
  2. mentinerea sanatatii sistemului osos prin reglarea nivelului de calciu si mentinerea unui nivel optim de fosfor in sange rezultand o mineralizare osoasa corecta. Aportul ridicat de vitamina D poate contribui la scaderea riscului de aparitie a osteoporozei si a fracturilor osoase in cazul persoanelor in varsta si al femeilor aflate la menopauza in timp ce un deficit de vitamina D genereaza in timp scaderea densitatii osoase si slabiciune musculara.
  3. contributie la buna functionare a tiroidei, paratiroidei si hipofizei;
  4. contributie la prevenirea unor boli autoimune ca: artrita reumatoida, scleroza in placi si bolile inflamatorii intestinale.
  5. suport in reglarea nivelului de insulina;
  6. sustinerea sanatatii cardiovasculare – un nivel suboptimal al vitaminei D se asociaza cu un risc crescut de boli cardiovasculare. Cercetatorii au stabilit ca exista un risc de evenimente cardiovasculare mai mare cu 62% la pacientii cu hipertensiune arteriala al caror nivel de vitamina D in organism este sub pragul de 15 ng/ml, in comparatie cu cei al caror nivel a fost de 15 ng/ml sau mai mare. (Studiul Framingham).
  7. Prevenirea si depasirea starilor de depresie – deficitul de vitamina D se pare ca are legatura cu depresia si cu scaderea functiilor cognitive.

Contraindicatiile suplimentarii cu vitamina D: boli granulomatoase (tuberculoza), metastazele osoase, sarcoidoza, sindromul Williams.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *