doftorii remedii si leacuri naturale

Vitamina C – surse si beneficii

Vitamina C este un nutrient esențial pentru asigurarea sanatatii organismului. Aceasta este un compus organic, solubil in apa, care favorizeaza aproape toate procesele biochimice din corp. Spre deosebire de vitaminele solubile in grasimi (A, D, E si K) pe care corpul le poate stoca saptamani sau luni intregi, cele hidrosolubile (B-uri si C) sunt eliminate din organism si din acest motiv trebuie sa fie inlocuite zilnic.

          Vitamina C, cunoscuta si sub numele de acid ascorbic, este biosintetizata de organismele vegetale si animale. Ceea ce este curios si unic este faptul ca aceasta are rol de vitamina numai la om, maimute si cateva specii carora le lipsesc enzimele necesare biosintezei acidului ascorbic. Asadar Vitamina C nu poate fi sintetizata de om si, din acest motiv, necesarul zilnic trebuie procurat din surse exterioare: in mod ideal prin alimentatie sau, in situatia in care acest lucru nu este posibil, prin suplimente.

          Asigurarea necesarului zilnic optim de Vitamina C este vitala pentru buna functionare a organismului uman ea fiind implicata in productia de hormoni suprarenalieni (glucocorticosteroizi), in metabolismul colagenului (promovand conversia tropocolagenului la colagen), al acidului folic, al anumitor neurotransmitatori (aminarea unor neuropeptide) si al tirozinei (degradarea oxidativa). De asemenea joaca un rol important in metabolismul lipidelor, vitaminelor, este un puternic agent antioxidant (activeaza detoxifierea enzimatica in ficat, neutralizeaza radicalii liberi si nitrozaminele cancerigene, asigura conservarea si restabilirea potentialului antioxidant al vitaminei E) si faciliteaza absorbtia fierului la nivelul tubului digestiv.

         Beneficiile Vitaminei C pentru organism

  1. Ajuta sistemul imunitar sa functioneze in parametri normali, creste rezistenta la infectii, mentine numarul globulelor albe din sange.
  2. Reduce riscul bolilor cronice. Vitamina C este un antioxidant puternic. Alaturi de vitamina A, vitamina E si Seleniu, aceasta face parte din grupa principalilor antioxidanti care combat radicalii liberi care genereaza asa numitul “stres oxidativ” asociat adesea cu inflamatia si aparitia bolilor cronice. Vitamina C ajuta celulele din corpul nostru sa se reinnoiasca in permanenta si sa-si pastreze sanatatea.
  3. Contribuie la formarea de colagen, componenta principala a tesutului conjunctiv. Colagenul reprezinta aprox. 2% din țesutul muscular si este, de asemena, o componenta vitala in tesuturile fibroase, cum ar fi: tendoanele, ligamentele, pielea, corneea, cartilajele, oasele, intestinul, vasele de sange. Vitamina C sprijina si accelereaza procesul de vindecare a ranilor si are un rol important in mentinerea sanatatii oaselor, a dintilor, a gingiilor.
  4. Imbunatateste vederea – S-a demonstat ca Vitamina C incetineste progresia degenerarii maculare asociate cu inaintarea in varsta si combate formarea cataractei.
  5. Are un efect benefic major in tratarea problemelor legate de piele ajutand la mentinerea tineretii si elasticitatii pielii.
  6. Creste nivelul de absorbtie a fierului la nivelul intestinului contribuind astfel la combatearea anemiei.
  7. Protejeaza impotriva bolitor cardiovasculare. Pe de o partea ajuta la scaderea tensiunii arteriale, a presiunii sistolice a sangelui si la dilatarea vaselor de sange, si pe de alta parte sustine scaderea colesterolului “rau” LDL si a trigliceridelor.
  8. Ajuta la scaderea in greutate – consumul de alimente și suplimente de baza de vitamina C ajuta la arderea grasimilor si la acumularea de masa musculara.
  1. Contribuie la protejarea sistemului nervos, imbunatateste gandirea si memoria si protejeaza impotriva stresului oxidativ de la nivelul creierului si coloanei vertebrale, reducand riscul de aparitie a demenței;
  2. Participa la sinteza hormonilor glandelor suprarenale. Vitamina C este necesara pentru a sintetiza neurohormoni precum adrenalina, noradrenalina și dopamine, stimulează glanda hipofiza protejand astfel impotriva aparitiei dezechilibrelor hormonale
  3. Are actiune antihistaminica (dezinflamatoare) si antialergica.
  4. Are beneficii dovedite asupra dispozitiei.  Studiile au demonstrat ca persoanele care au un deficit de vitamina C se simt mult mai des obosite sau deprimate, iar administrarea de suplimente cu vitamina C scade nivelul de anxietate si creste tonusul psihic

Simptomele deficientei de Vitamina C sunt: stare de oboseala, slabiciune, dureri musculare ai ale articulatiilor, piele uscata, par uscat si casant, inflamarea gingiilor, invinetirea rapida a pielii dupa lovituri,sangerari nazale, pierderi in greutate

Sursele de Vitamina C pot fi de doua categorii: surse naturale si surse suplimentare (sintetice). Absorbtia vitaminelor este mai eficienta atunci cand sunt luate din surse alimentare, decat atunci cand provin din suplimente nutritive.

Vitamina C naturala se gaseste in compozitia unor legume si fructe dar si in compozitia laptelui si a unor tipuri de carne (stridii, rinichi, ficat, peste).

vitamina c beneficii simptome

Pentru a-si pastra proprietatile, legumele si fructele este preferabil sa fie consumate proaspete, fara a fi supuse unui tratament termic.

In perioadele in care alimentatia nu este bogata in legume si fructe putem completa necesarul de Vitamina C din organism apeland la suplimente nutritive. Acestea pot fi suplimente cu continut unic de Vitamina C sau complexe de vitamine. Din punct de vedere al formei de prezentare pot fi tablete, tablete efervescente, pudre, picaturi.

Aportul nutritional zilnic recomandat de Vitamina C variaza in functie de varsta si anumite conditii fiziologice, fiind de 30 – 45 mg la copii; 65-75 mg la adolescenti intre 15-18 ani; 75 mg la femei; 90 mg la barbati.  

Efectele adverse ale consumului de Vitamina C.

Fiind o componenta hidrosolubila excesul de Vitamina C este in mod normal eliminat de catre organism prin urina in decurs de 24 de ore de la ingerare. Totusi nu trebuie depasite limitele zilnice recomandate.

In caz de ingerare a unei doze ridicate pot sa apara diareea si disconfortul gastrointestinal. Pe termen lung, o doza ridicata de suplimente pe baza de vitamina C poate cauza apariția pietrelor la rinichi.

Administrarea de suplimente pe baza de Vitamina C trebuie facuta cu precautie si numai la recomandarea medicului in cazul persoanelor care sufera de hemocromatoza, o tulburare a absorbției de fier.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *